Πετρίδης Βασίλης, Γιάγκος Χρήστος, ορκωτοί λογιστές ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΙΑΖΥΓΙΩΝ
· Μείωση 20% του φόρου (με ανώτατο ποσό € 3.000) επί του καταβαλλόμενου ποσού διατροφής στη σύζυγο, ενώ αντίθετα κανένα ποσό διατροφής που καταβάλλεται για τα τέκνα, δεν εκπίπτει (Ν. 2396/04 αρθ. 9, § 3, περ. δ).
Επί πλέον το αποκτώμενο εισόδημα των τέκνων από τη διατροφή που καταβάλλεται σε αυτά με δικαστική απόφαση ή συμβολαιογραφική πράξη, δεν θεωρείται εισόδημα (Εγκύκλιος ΠΟΛ. 1042/8-2-1993)
· Για ποσά που καταβάλλει ο πατέρας για ασφάλεια ζωής, προσωπικών ατυχημάτων, θανάτου, ασθενείας κ.λ.π. των τέκνων του ο φόρος μειώνεται μέχρι 10% του αφορολόγητου ποσού του (α) κλιμακίου υπολογισμού του φόρου εισοδήματος δηλ. μέχρι € 120,00 περίπου σήμερα (Ν. 2238/1994, αρθ. 8, § 1α).
Σε όλα τα υπόλοιπα οικονομικά – φορολογικά θέματα η ιδιότητα «πατέρας» δεν λαμβάνεται καθόλου υπόψη και αντιμετωπίζεται ως «άγαμος» δηλαδή ως να μη συνέβαλε στη διαιώνιση του Ελληνικού Έθνους που τόσο έχει ανάγκη σήμερα με τη φθίνουσα γεννητικότητα και την, με γεωμετρική πρόοδο, αυξανόμενη απώλεια ανθρώπινων ζωών από τροχαία.
Παραδείγματα:
1. Τα έξοδα μετοίκησης – μετακόμισης τα χρεώνεται ο άνδρας, όπως και το ενοίκιο νέας κατοικίας, επίπλωση, κτλ..
2. Χρεώνουν στον άνδρα – πατέρα διατροφή τόσο για τα παιδιά όσο και για τη σύζυγο εάν δεν εργάζεται. Το ποσό της διατροφής δεν εξαρτάται από τις οικονομικές δυνατότητες του πατέρα αλλά από το τι θα καταθέσουν οι μάρτυρες.
3. Δυσανάλογα και άνισα κρίνει ο δικαστής ότι η μητέρα «ξοδεύει» για την επιμέλεια σε είδος και αυτό το μετατρέπει σε χρήμα για τον πατέρα. Συχνότατα τα χρήματα των διατροφών αποτελούν σχεδόν αποκλειστικά χρηματοδότηση δικαστικών επιθέσεων εναντίον του από την πρώην σύζυγο.
4. Δεν λαμβάνονται υπόψη οι μετακινήσεις του πατέρα για την επικοινωνία με τα παιδιά, έξοδα ταξιδιού, ξενοδοχείο, φαγητό, ρούχα, ψυχαγωγία των παιδιών κατά τις ημέρες επικοινωνίας, και άλλα έξοδα του πατέρα. Επίσης τα δικαστικά έξοδα σε εναλλασσόμενες συνήθως δίκες, που είναι κυριολεκτικά δυσβάστακτα και εξοντωτικά για πολύτεκνες οικογένειες, το πρόβλημα πολλαπλασιάζεται με τον αριθμό των παιδιών. Οι υπηρεσίες ψυχικής υγείας και κοινωνικές υπηρεσίες γνωρίζοντας ότι αποτελούν «σημεία φυγής» και θέσεις κλειδιά στις δικαστικές διαμάχες, (δεν είναι δα και κανένας δύσκολος πελάτης μια διαλυμένη οικογένεια,) ενεργούν απλώς διεκπεραιωτικά, σχεδόν ανεξέλεγκτα, αντιεπιστημονικά, σχεδόν ερασιτεχνικά, ζητώντας εκβιαστικά υπέρογκες (νόμιμες) αμοιβές απαγορευτικές για τον μέσο Έλληνα, για πραγματογνωμοσύνες που τυχόν ζητηθούν.
5. Δεν λαμβάνονται υπόψη τα έξοδα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, ασφαλιστικά, συμβολαιογραφικά, κτλ. για τα παιδιά.
Το ποσό της διατροφής δεν αφαιρείται από το εισόδημα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να συμμετάσχει στα προγράμματα κοινωνικού Τουρισμού, Να θεωρείται «άγαμος» για να τύχει απαλλαγής Α’ κατοικίας γιατί λαμβάνονται υπόψη ελάχιστα τετραγωνικά μέτρα (35) τα οποία θεωρούνται επαρκή για την κάλυψη των αναγκών του και έτσι δεν απαλλάσσεται του φόρου της Α’ κατοικίας σε περίπτωση νέας αγοράς (π.χ. διαμερίσματος 70 τ.μ.) κ.α., κ.α.
Χορηγούμενα στοιχεία σε πρώην συζύγους για τον καθορισμό του ύψος της διατροφής.
Με τη διάταξη του άρθρου 1445 του Α.Κ. (ν. 1329/83) κάμπτεται το φορολογικό απόρρητο στη φορολογία του εισοδήματος, με σκοπό να εξασφαλιστεί η πραγματοποίηση του δικαιώματος της διατροφής, με την καθιέρωση υποχρέωσης του Οικονομικού Εφόρου να δίνει κάθε χρήσιμη πληροφορία στον ένα από τους πρώην συζύγους για τα εισοδήματα του άλλου. Η υποχρέωση αυτή υφίσταται μόνο όταν η αίτηση του ενδιαφερομένου διαβιβάζεται μέσω του αρμοδίου Εισαγγελέα και τότε χορηγείται το συνολικό καθαρό εισόδημα από κάθε πηγή. Όσον αφορά τον Κ.Β.Σ. οι πληροφορίες πρέπει να παίρνονται από τα βιβλία και στοιχεία του επιτηδευματία πρώην συζύγου μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις που τα στοιχεία αυτά δεν προκύπτουν από τις δηλώσεις που υποβάλλονται και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αναφέρονται σε δεδομένα συναλλαγών του και γενικά στην επαγγελματική του δραστηριότητα, όπως αυτή προκύπτει από τα τηρούμενα βιβλία και στοιχεία (π.χ. ύψος συναλλαγών με διάφορους προμηθευτές ή πελάτες, ύψος αποδοχών και άλλων παροχών στο προσωπικό που απασχολεί κ.λ.π. (Εγκ. ΠΟΛ 161/83).
Με την 833/1959 γνωμοδότηση του ΝΣΚ, η διάταξη του άρθρου 69 του ν.δ. 3323/1955 (σήμερα άρθρο 85 του Ν. 2238/1994) απαγορεύει, στην απόλυτη γενικότητα της και την προς Δικαστική Αρχή ανακοίνωση των απορρήτων φορολογικών στοιχείων. Εάν όμως επιδιωχθεί από τη Δικαστική Αρχή η κατάσχεση απόρρητων στοιχείων, πρέπει να δηλωθεί εγγράφως από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. προς τη Δικαστική Αρχή, ότι αυτά αποτελούν φορολογικό απόρρητο, χωρίς πάντως να αντιταχθεί στην κατάσχεσή τους. Με την εγκύκλιο ΠΟΛ 1260/31.12.2000 που κοινοποιήθηκε η 1601/18.9.2000 έγγραφη απάντηση του ειδικού Νομικού Γραφείο Φορολογίας
Φορολογικό απόρρητο σε περίπτωση διάστασης των συζύγων.
Με βάση τη διάταξη του άρθρου 1445 Α.Κ., ο καθένας από τους πρώην συζύγους είναι υποχρεωμένος να δίνει στον άλλον ακριβείς πληροφορίες για την περιουσία του και τα εισοδήματά του, εφόσον είναι χρήσιμες για τον καθορισμό του ύψους της διατροφής. Με αίτηση ενός από τους πρώην συζύγους, που διαβιβάζεται μέσω του αρμοδίου Εισαγγελέα, ο εργοδότης, η αρμόδια υπηρεσία και ο αρμόδιος οικονομικός έφορος είναι υποχρεωμένοι να δίνουν κάθε χρήσιμη πληροφορία για την περιουσιακή κατάσταση του άλλου συζύγου και προπάντων για τα εισοδήματά του.
Επομένως, για να χορηγήσει ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. πληροφορίες για τα εισοδήματα και την ακίνητη περιουσία του προσώπου, για το οποίο αυτές ζητούνται, θα πρέπει να διαβιβαστεί σ’ αυτόν σχετική αίτηση από τον αρμόδιο Εισαγγελέα, εφόσον όμως συντρέχει η τυπική προϋπόθεση του νόμου, δηλαδή αφού διαπιστωθεί από τον Εισαγγελέα ότι το πρόσωπο που ζητάει τις πληροφορίες είναι πρώην σύζυγος του άλλου. Επίσης, όπως έγινε δεκτό με την 833/1959 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, η διάταξη του άρθρου 85 του ν. 2238/1994 απαγορεύει, στην απόλυτη γενικότητά της και την προς τη Δικαστική Αρχή ανακοίνωση των απορρήτων φορολογικών στοιχείων. Εάν όμως επιδιωχθεί από τη Δικαστική Αρχή η κατάσχεση απορρήτων στοιχείων, πρέπει να δηλωθεί εγγράφως από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. προς τη Δικαστική Αρχή, ότι αυτά αποτελούν φορολογικό απόρρητο, χωρίς πάντως ν’ αντιταχθεί στην κατάσχεσή τους (σχετική με το εξεταζόμενο θέμα και η Ε. 13421 (ΠΟΛ. 161/20.10.1983)
Τέλος, με την εγκ. 1099921/2034/Α0012/ΠΟΛ. 1273/12.12.2002 του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών αναφορικά με τη χορήγηση αντιγράφων της κοινής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος στη σύζυγο, τονίστηκε ότι ο σύζυγος λόγω της υποβολής της δήλωσης στο όνομά του δικαιούται να παίρνει αντίγραφα των στοιχείων του φακέλου π.χ. αντίγραφο δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (Ε1) και εκκαθαριστικού σημειώματος, τα οποία περιλαμβάνουν και εισοδήματα της συζύγου. Επειδή όμως η δήλωση φορολογίας εισοδήματος είναι κοινή και συνυπογράφεται από τη σύζυγο είναι και δική της δήλωση (σχετ. άρθρα 61 παρ. 2 και 62 παρ. 4 ν. 2238/1994). Επομένως, μπορεί να χορηγούνται και στους δύο συζύγους, κατά τη διάρκεια της έγγαμης συμβίωσης, αντίγραφα της κοινής δήλωσης, του
Από τα παραπάνω, πάγια θέση της Διοίκησης είναι ότι ούτε η σύζυγος ούτε ο σύζυγος δικαιούνται να λάβουν αντίγραφο της κοινής δήλωσης που υποβλήθηκε στο όνομα του συζύγου,εφόσον έχει κλονιστεί η έγγαμη συμβίωση και πολύ περισσότερο αν έχει εκδοθεί διαζύγιο.
Στην περίπτωση βέβαια που δηλώνεται εισόδημα της συζύγου, μπορεί να πάρει η ίδια προσωπικά μόνο βεβαίωση για τα δικά της εισοδήματα και τις εκπιπτόμενες δαπάνες της ή τα περιουσιακά στοιχεία που έχει περιλάβει στις δηλώσεις που υπέβαλε «από κοινού» με τον πρώην ή τον «εν διαστάσει» σύζυγό της, διότι κατά την έννοια του φορολογικού νόμου, δεν θεωρείται τρίτο πρόσωπο σε σχέση πάντα με τα φορολογικά στοιχεία που αφορούν τα εισοδήματά της, αλλά άμεσα ενδιαφερόμενο πρόσωπο (σχετική και η Ε. 17057/ΠΟΛ 280/16.08.1969)
Από την παράθεση όλων των παραπάνω προκύπτει ότι η Δ.Ο.Υ. μπορεί να χορηγήσει στη σύζυγο βεβαίωση, στην οποία θ’ αναγράφονται αποκλειστικά και μόνο τα στοιχεία που περιέχονται στους φορολογικούς καταλόγους (καθαρό εισόδημα από τις κατηγορίες Δ’ και Ζ’, συνολικό καθαρό εισόδημα το οποίο υπόκειται σε φορολογία και το φόρο που αναλογεί σ’ αυτό), εφόσον αποδεικνύεται ότι αντλεί έννομο συμφέρον (προκειμένου να τα καταθέσει σε δίκη καθορισμού ύψους διατροφής) και σε καμία περίπτωση δεν δύνασθε να χορηγήσετε στοιχεία από άλλες πηγές εισοδήματος καθώς και αντίγραφα των εντύπων Ε2, αφού εμπίπτουν στο φορολογικό απόρρητο, το οποίο δεν αίρεται στην περίπτωσή της, εφόσον ο γάμος της δεν έχει λυθεί με διαζύγιο και επομένως δεν έχει εφαρμογή η διάταξη του άρθρου 1445 Α.Κ. που περιλαμβάνεται στις εξαιρέσεις για άρση του φορολογικού απορρήτου της παρ. 5 του άρθρου 85 ν. 2238/1994 (σχετική με το κριθέν ζήτημα και η Ε. 9646/ΠΟΛ. 237/17.07.1986 διαταγή του Υπουργείου Οικονομικών). (Σχετ. εγγρ. 1091186/1929/
Β. Κοινωνικά
1.Η πρωτοβουλία για διαζύγιο παίρνεται από τη γυναίκα κατά 70-80%, με διάφορα προσχήματα όπως σωματική βία εναντίον της. Με την αίτηση διαζυγίου ζητά την επιμέλεια των παιδιών, ενώ η ίδια πολλές φορές αδυνατεί, λόγω έλλειψης χρόνου, ν’ ασχοληθεί με τα παιδιά. Έχοντας σήμερα εξασφαλίσει εργασία, μόρφωση, καριέρα, οικονομική ανεξαρτησία, κατοικία, σύνταξη, υγειονομική περίθαλψη, τεχνολογικές ευκολίες, γάμο (κοινωνική αποκατάσταση) παιδιά και με δεδομένη την ανάθεση της επιμελείας των παιδιών σ’ εκείνη (εξασφαλίζοντας αποκλειστική συναισθηματική – υπηρετική «χρήση» των παιδιών της, έως τα γεράματά της καθώς και την επιδίκαση διατροφής σ’ εκείνη.
Επίσης, Πολύ σημαντική είναι η διαπίστωση απώλειας εργατο-ωρών από άδειες, παράσταση σε δικαστήρια, ασθένειες εξ’ αιτίας διαζυγίων, απουσίες από εργασία, νομικές και ψυχολογικές συμβουλές, νομικών-δικαστικών ενεργειών, μετακινήσεων κ.α. αλλά και τα έξοδα και διαχείριση διάθεση-απώλεια ή κατανάλωση ενέργειας, κτλ. ρύπανσης από διπλές (δύο αντί ενός)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου